Artikels

Hoe je stopt met plastic – Recensie

Om mezelf te stimuleren om elke dag opnieuw duurzame keuzes te maken, probeer ik me continu te informeren. Ik kijk naar documentaires, ga naar lezingen en lees artikels en boeken.

Lees tot het einde, want ik geef 3 boeken weg!

Hoe je stopt met plastic Will McCallum boekerij boek recensie zero waste

Zalig zijn de onwetenden

Soms heeft de overdaad aan informatie een omgekeerd effect. Dan verdrink ik even in pessimisme. Dat het toch al te laat is. Dat de industrie te veel macht heeft, politici te weinig ballen en de massa te weinig interesse. En dan is er nog een bijkomend probleem. Hoe dieper je graaft, hoe moeilijker het soms wordt om de juiste van de foute keuzes te onderscheiden. Zo ontaardt de onschuldige aankoop van gerecycleerde panty’s plots in een ecomisdaad als je weet dat er bij het wassen van nylon (gerecycleerd of niet) microplastics in ons water raken.

Hoe je stopt met plastic

Gelukkig krijg ik meestal wel een energieboost van wat ik lees en hoor. Zo ging het ook bij ‘Hoe je stopt met plastic’ van Will McCallum. In dit boek vind je concrete tips over wat jij als individu kan betekenen in het verhaal van de plastic soep. Hoe je volgens de auteur je panty’s dan best wast?

• Op lage temperatuur
  • In een volle trommel
  • Met tragere draaisnelheid en korte cyclus
  • Met wasverzachter en vloeibaar wasmiddel

McCallum voegt er nog de GuppyFriend-waszak of de Cora Ball aan toe, die plastic microvezels zouden opvangen. Niet alle wetenschappers zijn er echter van overtuigd dat minivezeltjes effectief onderschept kunnen worden. Jammer dat die bedenking ontbreekt. Wel vermeldt de auteur dat je best minder kleren koopt, en al zeker minder synthetische kleren. Dat past helemaal bij mijn visie! Het boek overschrijdt overigens de muren van je thuis doordat het ook hoofdstukken bevat over acties op je werk en in je omgeving.

Stapvoets

Aan het begin van elk hoofdstuk vind je een illustratie met plastic afval. Hoe verder je raakt, hoe kleiner de afbeelding wordt. Een leuk detail, want het staat perfect symbool voor de weg die je als individu aflegt. Elke kleine verandering is een stap naar minder afval. En zo kom je stapvoets dichter bij die mooie wereld zonder zinloos plastic. In samenwerking met Boekerij mag ik drie exemplaren van het boek weggeven aan mijn volgers! Het maakt me zo blij dat ik op die manier kan helpen om optimisme en inspiratie te verspreiden. Wat moet je doen om deel te nemen aan deze wedstrijd?

• Je volgt mijn account op Instagram.
  • Je liket deze post.
  • In de commentaren tag je de persoon die jou het meest inspireert om duurzame keuzes te maken.